De romantisering van de mislukking
De trend lijkt onomkeerbaar: tekst is uit, beeld is in. Dat wil zeggen: mensen lezen minder en raken steeds meer gewend aan beeld, liefst bewegend, met een boodschap verpakt in korte quotes. Wie nog een beetje wil meedoen in communicatieland moet zijn verhaal dus gaan verpakken in beeld in plaats van tekst. Zonder YouTube-kanaal tel je niet meer mee.
Filmpjes
Daar sta je dan als ervaren journalist en tekstschrijver van middelbare leeftijd. Mijn leeftijdgenoten zullen altijd blijven lezen, daar ben ik niet zo bang voor. En dat ik zal blijven schrijven staat ook wel vast. Toch wil ik ook mee met de tijd, om ook 50min te kunnen bereiken.
Gelukkig is de trend naar beeld niet helemaal aan me voorbij gegaan. Sinds een aantal jaren maak ik vrij fanatiek foto’s. Niet ingewikkeld met een spiegelreflexcamera, maar met mijn smartphone. Dus waarom niet de stap gezet naar het maken van filmpjes? Mijn voorwaarde: filmen en editen moeten met een smartphone te doen zijn. Daarvoor heb ik inmiddels de juiste apparatuur (externe microfoon) en apps (PowerCreator) aangeschaft. Zeker niet met de pretentie van professionele kwaliteit, maar wel acceptabel voor mijn klanten en geschikt voor diverse opdrachten. Denk aan korte reacties na afloop van een congres of een impressie van een studiedag. Of wat stevige quotes als smeuïge toevoeging aan een website.
Trendmiddag
Aan het einde van de jaarlijkse trendmiddag van Unit 2 ben ik gaan oefenen. En maakte ik alle fouten die een beginner kan maken. Geluid en beeld lopen niet synchroon, het beeld is te oranje, de overgangen net niet scherp genoeg. Een kantoorcollega probeerde me nog te redden, maar conversie dit en bestandstype zo, dat bleek toch te ingewikkeld. Afijn, we hebben een filmpje. En kijk mij eens trendgevoelig: dé trend van 2018 is de romantisering van de mislukking!
Reageren ook